Selamat sejahtera dan selamat pagi saya ucapkan. Yang saya hormati, Tuan Pengacara Majlis, Tuan Guru Besar, para haki yang lestari keadilan, barisan pencadang, guru - guru, dan rakan-rajab seperjuangan sekalian. Tajuk perbahasan kita hari ini berbunyi ''Kerja Rumah Lebih Banyak Mendatangkan Kebaikan daripada keburukan''.
Terbelih dahulu, izinkan saya mendefisikan hujah saya yang pertama selaku pembangkan yang pertama. ''Murid - murid'' bermaksud kanak - kanak yang masih bersekolah, ''tidak wajar'' bermaksud tidak sepatutnya manakala ''dibebahi kerja rumah'' pula bermasud diberi kerja rumah yang banyak selepas waktu persekolahan.
Hadirin yang dimulaikan,
Hujah saya yang pertama, pertama, pemberian kerja rumah selepas wakt persekolahan sebenarnya kanak. Waktu petang terpaksa diisi dengan membuat kerja - kerja rumah yang perlu disiapkan. Persolannya, adakah waktu pengajaran dan pembelajaran di sekolah masih tidak mencukupi untuk kanak - kanak ini?
Kerja rumah juga menjadikan sebahagian besar kanak - kanak melalui kehidupan mereka seperti robot atau mesin. Mereka diarahkan membat kerja - kerja yang memadai dibuat di ini menyebabkan mereka berasa bosan akan kehidupan harian mereka. Maka, ada antara mereka yang laksana pahat dengan penukul apabila disuruh membuat kerja rumah.
Zaman kanak - kanak sepatutnya zaman yang paling menyeronokkan, Cara pembelajaran yang diberikan hendaklah mengambil kira keupayaan dan kemampan umur mereka. Menyebabkan mereka akan hilang minat dan fokus untuk belajar.
Kesimpulannya, kami sebagai pihak pembangkang tetap dengan pendirian bahawa pemberian kerja rumah lebih banyak mendatangkan keburukan kepada murid - murid berbanding hanya sekelumit kebaikan yang diperoleh. Sekian, terima kasih.
No comments:
Post a Comment